Deze blog is dan wel aan boeken gewijd, uitstekende non-fictie bestaat niet enkel binnen de afgebakende rechthoek van een papieren of digitale pagina. Een prima voorbeeld van die stelling is Wait But Why, een enorm succesvolle blog die in 2013 werd opgericht door Tim Urban (de cartoonist-schrijver) en Andrew Finn (de zakenman).

Schermafbeelding 2017-09-14 om 16.42.59.png

Op Wait But Why verschijnen artikels over uiteenlopende onderwerpen. De rode draad is een aanstekelijke verwondering over de wetenschappelijke, technologische en filosofische vooruitgang die ons omringt.

“The future is going to be far, far crazier than anyone realizes”, aldus Tim Urban. Denk aan thema’s als artificiële intelligentie, cryonisme, ruimtekolonisatie of buitenaards leven. Met een heerlijke mix van humor en oprechte verbazing maakt Wait But Why de meest complexe topics toegankelijk. Doodeenvoudige tekeningen en stick figures vormen een belangrijk deel van het handelsmerk.

Naast randonderwerpen zoals politiek, heeft Tim Urban het ook vaak over zijn persoonlijke stokpaardje: procrastinatie. Daarover gaf hij deze vrij hilarische TED Talk:

Eén van de grootste fans van Wait But Why – naast mezelf – is Elon Musk. Jawel, de krasse uitvinder-ondernemer die onder meer Tesla en SpaceX oprichtte en goochelt met ideetjes over hyperloops, supersonische vliegtuigen en marskolonies. Toen Musk dit jaar zijn nieuwste start-up Neuralink aan de wereld bekendmaakte, deed hij dat via Wait But Why.

Musk had Urban in 2015 al opgebeld om te vragen of die geen zin had in een interview. Het resultaat is een indrukwekkende blogreeks over ’s werelds meest onversaagde ondernemer en diens spectaculaire projecten, onder de titel Elon Musk: the world’s raddest man (samen goed voor een 90.000-tal woorden).

In slechts vier jaar tijd is Wait But Why uitgegroeid tot een internetfenomeen. De artikels trekken miljoenen bezoekers en worden duizenden keren gedeeld. Dat maakt het op zich nog geen fenomeen, ware het niet dat deze website zo goed als alle aangenomen waarheden over digitale media op z’n kop zet.

Regelmatig publiceren om je lezerspubliek te binden? daar doet Tim Urban niet aan mee. Hij post nieuwe artikels als ze klaar zijn. Soms werkt hij enkele dagen aan een stuk, soms weken of maanden. De baseline van de website klinkt niet toevallig: new posts every sometimes.

“Online hebben mensen de aandachtsboog van een goudvis”, zo klinkt een ander huizenhoog cliché onder webschrijvers. Ook daar ligt Urban niet wakker van. Zijn artikel over Neuralink telt zo maar even een kleine 37.000 woorden. Vele andere posts bevatten duizenden woorden. Niet zelden heb ik meerdere dagen nodig om ze volledig door te lezen.

Het geheim van Wait But Why is dat het de meest fascinerende onderwerpen van onze tijd toegankelijk maakt voor iedereen. In een wereld van exponentiële technologische ontwikkeling dreigt een gapende kloof te ontstaan tussen degenen die ‘mee’ zijn en degenen die de innovaties van tien jaar geleden nog proberen te vatten.

Wait But Why is een pretpark voor nieuwsgierige geesten, want in onze tijd is de waarheid echt wel vreemder dan fictie. “Actuality is continually outdoing our talents”, schreef Philip Roth in 1961. Om de verbluffende ‘actuality’ van vandaag te snappen en naar waarde te schatten hebben we sites als Wait But Why broodnodig.

5 artikels om mee te starten:

Blijf op de hoogte via Facebook en Twitter of abonneer je op de VDF-nieuwsbrief

Titelfoto via Wikimedia Commons.